Grafisk notation!

By | mars 8, 2013

13627435270889d602e7

I projektet ”Modiga Barn” i Åre Kommun, jobbar jag mest med förkolebarn 1 – 5 år, och så några förskoleklasser (6-åringar). Men en tvåa kommer jag att ha framöver, och jag har funderat en del över hur jag ska lägga upp det, eftersom jag tror att vi kan komma ganska långt på 5 träffar. Det lutar åt att jag vill jobba mest med rytm, eftersom det är så grundläggande.

 

Idag fick jag en snilleblixt, som var ungefär såhär:

 

Rytm är ju mönster, som kan se ut hur som helst. Om man tittar på en väv så består den av många olika trådar som vävs ihop till en helhetsbild. Det finns inget rätt eller fel, bara mer eller mindre symmetriskt. Precis likadant är det med trummor och rytminstrument, när vi spelar är vi är alla trådar i en väv som bildar en gemensam ljudbild, mer eller mindre samspelt.

 

Tänk då om klassen kan ”rita” ett mönster som vi sedan kan spela?

 

Jag berättade genast idén för min dotter, som råkar gå i tvåan. Hon fattade direkt, och började rita ett mönster där alla linjer är ett ljud/instrument (bilden ovan).

 

I mitten ligger trummornas slag som stora svarta prickar. Mellan slagen gör en guiro (gurka) sina rasp. De två strecken ovanför prickarna är handklapp. Ovanför dem är en lång våglinje, det är maraccas som spelar hela tiden. Ovanför den linjen lade hon kazoo-toner som krullar sig lite fint. Stjärnorna är toner från amadindan. Det lilla molnet är bjällrorna. Nedanför stjärnorna ligger övertonsflöjten och spelar fritt. Strecken längst ner är regnstaven.

 

När hon hade ritat och låtit en stund, såg jag att det hon höll på med var grafisk notation. Läckert va?

 

Frågan är nu, går det att jobba såhär med en grupp på 11 barn? Rapport följer om några veckor J

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *