Kluriga barn och flygande tanter

By | november 11, 2012

1352920721855b0ed187

Den senaste tiden har jag fått flera bra förslag av de barn jag har spelat med. Först var det en kille på Tavelbäckens skola som tittade sig kräset omkring bland instrumenten och sedan frågade: ”Har du ingen harpa?”

 

Han lät uppriktigt förvånad, och jag tappade hakan. ”Öhhh, näe tyvärr, men det var ingen dum idé!” , sa jag. Jag tänkte direkt på de små irländska harporna, var får man tag på en sån…? Någon som vet?

 

Sedan var det Milla i Hallen, som kom med ett lysande förslag när vi skulle leka ”Tysta Ägget”. Hon tyckte det kunde bli lite mer av en utmaning om vi bytte ut rytmägget mot bjällerband när det ska vandra tyst från hand till hand runt ringen. Vi provade, och det var verkligen svårt. Det krävs absolut fokus och försiktighet för att inte bjällran ska låta någonting! Tack Milla!

 

Nästa gång i samma klass (de är med i projektet Modiga Barn) kom Max på nästa strålande idé. Istället för rytmägg på ”Skakande Ägget” (ägget får INTE bli tyst hela ringen runt) så tyckte han att vi skulle använda en trumma. Man trummar, och puttar samtidigt trumman på golvet vidare till nästa i ringen, som börjar trumma, och då kan man hjälpa den som trummar att putta försiktigt vidare till nästa i ringen. Det var jättebra, till slut var det 3-4 ungar inblandade hela tiden, men de höll noggrant reda på vems tur det var att trumma.

 

Trumman gled mjukt och långsamt runt ringen, och det blev inte tyst en enda gång. Båda lekarna ovan får barnen att samarbeta samtidigt som de använder öronen, en bra förmåga om man ska spela ihop J

Den övningen kommer jag använda igen, tack Max!

 

Eric på Treälvens skola har ritat teckningen, som jag tycker visar på ett bra samarbete. Barnen jobbar så bra ihop, så att de får mig att sväva!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *