Låtskrivarprojekt med årskurs 2

By | augusti 15, 2014

140810093689e3896ef0

I maj fick jag glädjen att jobba ihop med åk2 på Östbergsskolan igen. Vi hade träffats under Skapande skola-projektet ”MusikaliskInspiration” året innan. På frågan till eleverna om det fanns idéer på ett egetSkapande skola projekt året efter, svarade många att de ville jobba mer ihopmed mig och Musiklådan. Bara en sån sak… det kan ju bara bli bra!

Sagt och gjort, deras lärare kontaktade mig som sa JAdirekt, och så sökte de ett eget projekt.

För mig står barnens eget skapande i centrum, så jag la uppvåra dagar som ett låtskrivningsprojekt, som sedan mynnade ut i enavslutningskonsert den sista dagen.

Östbergs 2or går i tre klasser med runt 20 i varje klass, såjag träffade varje klass ca 1,5 timme under 3 dagar. Den 1a träffen fick deåterknyta bekantskapen med Musiklådans instrument, och så pratade vi om att viskulle skriva en låt ihop. Klasserna fick i uppgift att tillsammans skriva entext och en rap/ramsa till nästa gång.

Andra träffen gick vi igenom texterna och hjälptes åt atttonsätta dem, barnen fick föreslå melodier och jag plockade ut ackord pågitarren. Och så arrangerade vi låtarna efter deras idéer, och började repa indem tillsammans. Alla fick själva bestämma på vilket sätt de ville delta –trumma, sjunga, spela, dansa eller nåt helt annat sätt J

Den tredje träffen övade vi sedan på låtarna, och slutligensamlades alla 3 klasserna i aulan där vi spelade upp för varandra. Ett tryggtoch skönt sätt att få framföra sina låtar, eftersom alla i publiken hade varitmed om samma process.

Jag tyckte att konceptet fungerade, och när vi hade vårtavslutande samtal bad jag att alla skulle berätta om de hade lärt sig någontingav vårt arbete. Jag fick så fina svar att jag var nära tårar, bla sa en pojkeatt han hade kommit över sin rädsla. Han hade varit rädd för att framträda förde andra, men hade gjort det ändå, och nu var han inte rädd längre. Mitt hjärtablev alldeles varmt.

Sen kom det 3 fina tackbrev från klasserna,intressant att de tyckte att jag lärde dem deras egna låtar. Men det stämmer juatt det var en lång process att öva in låtarna som vi hade skrivit, och därfick ju jag som vuxen se till att vi höll fokus på det vi skulle göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *