Regnbågsgitarrer och cirkusmusik

By | januari 24, 2012

1319199473cb40d2f783

Ännu en vecka har gått, en fin vecka i samspel med ett 60-tal härliga ungar i Östersund. En av dem kom på den genialiska idén att jag skulle spela o sjunga min fantasilåt (som jag kör allra först, se tidigare inlägg) tillsammans med alla barnen. Sagt och gjort, och det blev väldigt lyckat, så det kommer jag själv att föreslå i fortsättningen.

 

Som jag skrivit innan, så gör jag 2 olika pass; ett ”prova-på-pass” där jag presenterar mig och instrumenten och där sedan ungarna får prova sig igenom alla Musiklådans instrument under 20-30 minuter. Efter en rast eller paus så kör vi sedan ”spela-tillsammans-passet”.

 

Om det är fler än 14 elever i klassen, så delar jag först upp dem i två grupper för det första passet. Andra passet kör vi alla tillsammans, oavsett hur många det är i klassen. Ibland är vi för många, kan jag tycka. Gränsen går vid 20-22 barn, är vi fler än så blir det oftast svårt att få till ett bra samspel.

 

Jag brukar inleda pass 2 med en Lyssningslek. Barnen får blunda och lyssna, och gissa var någonstans man kan höra olika ljud. Jag härmar fåglar, racerbilar, högtalarröster (pratar i en trumma så det ekar lite) och vattendroppar. Pappersprassel kan bli till vågor på en strand, händerna mot golvet blir skidor mot snö.

 

Efter leken berättar jag om, att när en musiker eller sångare blundar, så beror det ofta på att de vill koncentrera sig på att lyssna på de andra i gruppen som spelar. Man behöver kunna lyssna på varandra och på helheten för att kunna spela musik tillsammans.

 

Efter Lyssningsleken kan jag antingen välja en Härmningslek med enkla rytmiska fraser, eller så gör vi en gemensam improvisation runt något tema. Ungarna får hämta var sitt instrument och sätta sig i ringen med det. Amadindan är placerad så att den ingår i ringen.

 

Den improvisation som har funkat bäst hittills är på tema ”Cirkus”, där jag finns i mitten av ringen och gör några olika nummer. Jag är lindansare (tyst och försiktig musik), jag är clown (glad och stark musik) jag är jonglör (tyst och försiktigt igen) och jag är en elefant som gör trix (mittemellan). Ungarna får spela det som de ser. Jag berättar, redan innan vi börjar, vilka de olika numren är, och vilken nivå på musiken som jag tycker passar till. På Norra skolan spelade barnen väldigt följsamt till min cirkus – jättefint!

 

Härmningsleken skriver jag mer om nästa vecka. Välkomna tillbaka! Och kommentera gärna mina inlägg – feedback, åsikter, idéer – allt är välkommet.

 

Tack till Meja från Tavelbäcksskolan som har målat teckningen ovan. Visst är det en regnbåge som välver sig över instrumenten?

 

Mia Kempff, Musiklådan Jämtland

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *